Ben

Behandling av ytliga blodkärl på benen

Ytliga blodkärl på benen, s k kärlspindlar uppkommer när vener bildar små blå-röda strimmor. Storleken varierar allt från 0,2-2 mm. Oftast har man inga symptom alls, medan vissa kan uppleva värmekänsla eller sveda i kärlspindlarna. Orsakerna till kärlspindlar är fortfarande oklar, men kan bero på ärftlighet, östrogenpåverkan och graviditet. I vissa fall kan orsaken vara densamma som vid åderbråck. Därför föregås behandlingen alltid av en konsultation. Risken för komplikationer är mycket liten. Propp i ytligt blodkärl kan förekomma, men är i regel ofarligt. Blodpropp i djupare vener kan förekomma, men är väldigt sällsynt. Efter behandlingen finns inga missprydande ärr.

I de kärl som ska behandlas injiceras ett kärlretande ämne med tunn nål, vilket orsakar en irritation på kärlens insida. Om man direkt därefter pressar samman kärlen med en stödstrumpa kommer de att klistras ihop och helt försvinna efter en tid. Det tar mellan 3-5 veckor. Ofta blir kärlen blåaktiga, och det injicerade området kan till och med se fulare ut efter en vecka, så tänk på att du inte ser slutresultatet förrän efter ca 5 veckor.

Efter din behandling:
Du kan gå som vanligt direkt efter behandlingen, men stödstrumpor bör användas. Det brukar krävas upp till tre behandlingar och det är ca 4-5 veckor mellan dem. Aktiviteter som vidgar kärlen, såsom bastubad, varma bad och ansträngande motion bör undvikas första tiden. Rodnad och klåda kan uppstå runt injektionsområdena. Vid enstaka tillfällen (mindre än 5%) kan en brunpigmentering uppstå, men den försvinner av sig själv med tiden. Du behöver inte vara sjukskriven utan kan återgå till ditt vanliga liv utan besvär.

Synliga resultat efter endast 2 behandlingar.