Spänningshuvudvärk

BEHANDLING MOT SPÄNNINGSHUVUDVÄRK MED BOTOX

Huvudvärk beror ofta på spänningar i musklerna, men kan också vara migrän. Migrän är en sjukdom som ger en mycket smärtsam huvudvärk som ibland varar i flera dygn. På Klinik Villastan kan vi behandla spänningshuvudvärk och migrän med Botulinumtoxin, även kallat Botox /Azzalure. Botulinumtoxin är ett registrerat läkemedel som är godkänt av Socialstyrelsen och Läkemedelsstyrelsen för medicinsk och kosmetisk användning. Medlet verkar muskelavslappnande och injektionerna görs med en tunn nål och är inte speciellt smärtsam. Behandlingen behöver göras ca tre gånger per år och du känner av effekten redan efter 3-7 dagar.

Vi rekommenderar att behandlingen alltid föregås av en konsultation. Om det inte finns några hinder sker den ofta i samband med behandlingen. Behandlingen kan utföras när som helst på dagen och tar ca 30-60 minuter inklusive konsultation.

Före/efter din behandling:

Före:
Du bör inte ha feber eller sjukdomskänsla i kroppen. Inte heller ha kvisslor eller finnar på injektionsområdet, eller pågående herpesinfektion. Du får heller inte vara gravid eller amma. För att behandlas mot migrän hos oss måste diagnosen vara fastställd av en läkare.

Efter:
Efter behandlingen kan små blåmärken uppstå, men oftast syns ingenting. Du kan använda musklerna som vanligt direkt efter behandlingen. Du ska inte trycka eller massera på behandlade injektionsområden, inte heller träna eller bada bastu under ett dygn efter behandlingen för att minska risken för oönskade effekter. Du kan utan större besvär återgå till ditt vanliga liv.