HÅRBORTTAGNING MED IPL

Behandling med IPL för permanent hårborttagning

Den mest effektiva metoden för permanent hårborttagning är med hjälp av IPL, ett intensivt pulserande infrarött ljus. På Klinik Villastan använder vi Powerlite 600®, ett av de IPL-varumärken som funnits längst på den svenska marknaden. Behandlingen är snabb, säker, effektiv och smärtfri jämfört med vaxning, laser och diatermi. Man kan ta bort oönskad hårväxt med IPL vart som helst på kroppen. Det viktigaste är att håret är mörkare än din hud. Ju större kontrasterna är mellan hud och hår desto bättre och snabbare går behandlingen. Powerlite 600® avlägsnar hår som är i växande fas och det innebär inga risker för huden.

Hår som är ljusa, gråa eller röda går inte att behandla. Då rekommenderar vi istället Diatermi, en behandling som tar bort ljusa och tunna hårstrån. Behandlingen utförs som en kur och behandlingsintervallen beror på vilket område som behandlas.

Ett tunt lager gelé läggs på huden som sedan kyls ner av prisman. Man behandlar med ett pulserande ljus. Ibland kan ljusblixtarna ”snärta till” i huden, och behandlingen kan ibland kännas smärtsam. Ibland kan en lätt rodnad uppstå. 20-30% av alla hårstrån är i en växtfas och det är de hårsäckarna som förstörs vid behandlingen. De hårstrån som är i vilofas ramlar av efter ca två veckor. När nya hårstrån växer ut, efter ca 1-3 månader, är det dags för en ny behandling. Behandlingstiden varierar beroende på hur stort området är och upprepade behandlingar krävs då hårstrået måste behandlas i rätt växtfas. Ibland så många som 10-12 behandlingar.

Hårborttagning MED IPL I ansikteT

Kvinnor Hormonella rubbningar, ärftlighet, medicinering eller graviditet kan vara orsak till generande hårväxt i ansiktet. Ofta får man grova hårstrån på hakan eller synlig hårväxt kring munnen. IPL kan ta död på de hårsäckar som det finns hår i, men kan inte förebygga att andra hårsäckar aktiveras och nya hårstrån börjar produceras. Därför kan man behöva upprepa behandlingen vid behov.Män Skäggväxt kan sprida sig utanför skäggets kanter, i pannan eller på näsan. Om man har problem med hårsäcksinflammationer på halsen är laser en utmärkt lösning. Håret försvinner permanent och inflammationer kan inte uppstå.

IPL Hårborttagning armhåla, bikinilinje och intimområde

Håret under armarna och ljumskarna växer snabbt och ibland får man raka sig var- eller varannan dag. Ofta är hårstråna mörka och grova och då är behandling med IPL allra bäst. Har man problem med hårsäcksinflammationer är IPL en perfekt behandling då problemet upphör i samband med att hårsäckarna dör. Om man vill ha hårfria armhålor och bikini till sommaren är det bäst att påbörja behandlingen med IPL på hösten. Normalt krävs det 6-8 behandlingar men i vissa fall upp emot 12 behandlingar. Hur lång tid det ska gå mellan varje behandling bedöms av den som utför behandlingen.

Före din IPL-behandling:

Det är bra att vara så blek som möjligt för att uppnå bästa resultat. Ingen solning 4-6veckor före hårborttagningen och inte heller under behandlingsperioden. Det är viktigt att tänka på att raka sig före behandling med IPL, men inte vaxa. Håret ska vara kvar i hårsäcken för att uppnå ett bra resultat. Vi behandlar inte gravida eller ammande kvinnor.

Efter din IPL-behandling:

För det mesta syns det ingenting efter behandlingen, men ibland kan en rodnad uppstå. Vaxa inte bort hårstrån, men du kan raka dig vid behov. Utsätt inte det behandlade området för sol inom 48 timmar.