Känslig/torr hud

När hudens naturliga barriär blir skadad blir huden röd, torr och irriterad. Att den blir skadad beror på olika faktorer. Otillräcklig eller skadlig hudvård, inflammation så som rosacea, fuktfattighet, inre- och yttre åldrande, solskada är några exempel. När vi behandlar hud med rodnad, inflammation och torrhet är hudvård det första som används för att läka hudbarriären och starta upp de normala processerna. Under behandlingen ska endast våra rekommenderade produkter användas. De är vetenskapligt framtagna och har bevisad effekt gällande barriär funktion och läkning av huden.

Vilka behandlingar och produkter som behövs bestäms vid en fri konsultation. Oftast rekommenderar vi att göra en stärkande, återfuktande och cellförnyande behandling som start. Efter det kan lättare peeling, AHA syror eller kemisk peeling rekommenderas. Men kom ihåg att det är de produkter som du självbehandlar med morgon och kväll som är nyckeln till en frisk och hälsosam hud.

IPL är också en mycket bra behandling vid känslig och torr hud. IPL bidrar till att tidens naturliga fuktproduktion kommer igång och dämpar inflammationerna. Även ytliga kärl kan dämpas och försvinna vid behandlingen. Oftast krävs 3 behandlingar. Läs mer om IPL här.

Känner du dig tveksam eller har frågor kring din behandling kand du läsa mer om våra vanligaste frågor och svar här. Vill du ha personlig rådgivning så finns vi alltid till hands.

Maila oss på: info@klinikvillastan.se eller ring 033-10 40 00