Rosacea

Rosacea är ett kroniskt och inflammatoriskt tillstånd i huden som i regel drabbar vuxna över 30 års ålder. Upp emot 10% av alla skandinaver lider av rosacea i en eller annan form. Symptomen på rosacea är finnar, rodnader och ytliga blodkärl. Kan också yttra sig som inflammatoriska utslag. Vanligtvis på näsa och kinder, men även runt ögonen och i pannan. Orsaken är oftast en förändring i blodkärlen som kan vara ärftligt betingad. Andra yttre faktorer så som stress, sol, vind, läkemedel, alkohol mm kan också ha stor inverkan på sjukdomen. Man kan lida av rosacea utan att veta om det, och det kan misstas för allergi.

Rosacea går i skov och man behöver en långsiktig behandlingsplan för att effektivt mildra symptomen. På Klinik Villastan behandlar vi rosacea med IPL eller kemisk peeling. Man kan även få goda resultat med hjälp av rätt hudvård. Vi rekommenderar att behandling ALLTID föregås av en konsultation för att avgöra vilken metod som passar bäst för just dig.

• behandling av rosacea med ipl

IPL är en ljusbehandling som används för att föryngra och förbättra huden.  Metoden är lämplig för att dämpa inflammationer i huden, som Acne och Rosacea, men har även många andra fördelar. Förutom att producera kollagen, stärker den och stramar upp elastinet i huden. Den är effektiv och långvarig och stimulerar även nybildning av kollagen. På Klinik Villastan använder vi Powerlite600®, ett av de IPL-varumärken som funnits längst på den svenska marknaden. Den tar även bort små fina kärl, förminskar porer, ger en fin lyster och en jämnare hudton.

Powerlite 600® behandlar alla hudens lager allsidigt, både på ytan och på djupet. Behandlingen går snabbt och smärtfritt. Den kan göras på lunchen och du kan återgå till ditt arbete direkt efteråt. Antalet behandling anpassas efter behov och görs som en kur.

Före din IPL-behandling för Rosacea:

Undvik att sola 4-6 veckor före behandling. Undvik solen även under behandlingstiden.

Efter din IPL-behandling:

Man får inga större besvär av behandlingen, men man kan få lätt hudrodnad och värmekänsla det första dygnet. Tvätta med mild rengöring och återfukta tills området är läkt. Undvik att solen tills huden är återställd.

• behandling av rosacea med kemisk peeling:

Kemisk peeling är ett bra sätt att behandla rosacea. Det krävs kunskap om vilka syror som är lämpliga och ger bäst resultat och som enbart påverkar hudens yttersta lager utan att orsaka fällning. Oftast är det AHA-syror som är snälla mot huden, dämpar inflammationen och minskar rodnad. Behandlingen föregås alltid av en konsultation då huden kräver förberedelse inför behandling i upp till 6 veckor. Även efterbehandling krävs tills huden har läkt. Rosacea behandlingen tar ca 30-90 minuter beroende på vilket resultat som ska uppnås. Ofta behandlas man mer än en gång i en kur.

Resultat av kemisk peeling:

• Motverkar inflammationen
  • Minskar rodnad
  • Slätar och jämnar till hudstrukturen
  • Öka spänst och fasthet

Efter din behandling med kemisk peeling:

Efter en mild peeling kan en lätt hudrodnad uppstå, men du kan oftast återgå direkt till vardagen. Efter en starkare peeling kan du bli mer röd och få en kraftig flagning på hudytan efter 3-7 dagar och efterbehandling med specifika produkter krävs. Viss ojämnhet kan uppstå i pigmenteringen på grund av rosacea behandlingen, och det är därför viktigt att inte utsätta huden för direkt solljus under de närmsta månaderna efter behandlingen. Använd alltid en sollotion med mycket hög solskyddsfaktor vid vistelse utomhus och återfukta huden.

Behandling av rosacea med hudvård

Idag finns flera effektiva produkter på marknaden som ger goda resultat. Vi arbetar med Zo skinheath som ger fantastiska resultat.

Läs mer om våra hudvårdsprodukter här